dijous, 27 de desembre del 2012

Què és un MOOC? - Conferència Jordi Adell



Fa uns dies vaig  poder assistir, gràcies a la Universitat que estava treballant envers el curs de les TIC aplicades a l’educació que es realitza cada any pels professors del centre, a la conferència que donava en Jordi Adell . Els alumnes no assisteixen a aquest curs, però com estem fent l’assignatura de noves tecnologies, na Marina ens va oferir si volíem anar a la xarrada d’introducció que donava en Jordi Adell a la seu de Mallorca. Naltros la vèiem per vídeo conferència, com altres tantes assignatures.
En aquesta conferència es va parlar de noves tecnologies i el seu tractament a l’educació, principalment es parlava de l’educació superior i universitària, però tots aquests conceptes sempre ens poden servir com a futurs docents, siguin quines siguin les edats dels alumnes.

En Jordi va començant parlant de noves tecnologies i els canvis que s’han de promoure als centres educatius per dur-les a terme de manera completa i amb significativitat. Ens va parlar de les seves virtuts i de la importància de les mateixes a la vida diària. La veritat que va ser una conferència molt interessant, però que a part de que no es sentia tot lo bé que aquest home es mereixia, explicava i parlava tan ràpid que de vegades a mi se m’escapaven alguns termes i no podia enfilar bé l’explicació. 

Va arribar a un punt que va començar a parlar d’una cosa anomenada “ MOOC”, i en aquest moment si que vaig pensar: “mare meua, ara sí que no m’assabentaré de res”, però no va ser així perquè ens va presentar el què eren i perquè servien, junt amb les virtuts d’aquests programes en referència a la nostra crisi actual. Per això jo, des de aquí, us vull explicar què són i quines funcionalitats tenen. A més a més os deixaré la meva reflexió sobre els mateixos. 



Podeu trobar la videoconferència i altres enllaços d'articles interessants a :




MOOC: Massive Open Online Courses 

Un MOOC és una nova manera d’aprendre. Es tracta d’un curs obert per a tothom i gratuït, vendria a ser com un curs en línia on tots els participants són a la vegada Mestres i aprenents, ja que tothom que hi participa com aprenent pot implicar-se en el procés d’aportar alguna cosa sobre el tema a tractar. És un debat obert, on per accedir al curs no has de pagar res, però si vol obtenir un certificat del mateix, això sí es paga.

Totes les persones que  s’impliquen passen a formar part de la gran família interconnectada en ret…, Mooc no està només a un lloc on accedir sinó que és arreu de tot Internet.  Es una nova manera d’aprendre, aprofitant les noves tecnologies i l’accés a Internet arreu del món, entre tots creant coneixements i aprenentatges. Tot el treball que es fa es compartit. 

Es una manera d’aprendre en un món interconectat i per tota la vida;  és un curs amb principi i fi,  però al que sempre pots tornar a accedir i ampliar els coneixements, com si fos un reciclatge, perquè sempre pot continuar sapiguent sobre el tema i si aquest ha evolucionat mijantçant la investigació. Pero no deixa de ser un Curs formatiu amb persones que ofereixen els coneixements – conceptes i material didàctic, amb professors que imparteixen la classe mitjançant la connexió a Internet . 

 Com diu es vídeo que desprès vos mostraré: és un ESDEVENIMENT en el qual les persones s’interessen per un tema, s’ajunten, ho parlen  i ho treballen. El curs es distribuït per entrades de blogs, webs, twitter, discussions, etc. El Mooc promou l’estudi independent que cada persona pot fer, a qualsevol edat i condició social. 

I això; qui ho crea? Les institucions com les Universitats i algunes Empreses són les que fomenten aquests mètodes. Són els professors els qui creen i ofereixen els coneixements i continguts que s’aniran refent a mida que s’impliquen els participants.  I per què les empreses?: dons perquè és una manera de captar als millors estudiants de tot el món i desprès contractar-los. Ara ja no es mirarà tant si tens un títol Universitari, potser les empreses empraran aquests cursos per fer la criba entre tant i tant currículum amb potser, els mateixos títols educatius. 

Al vídeo que vos deixaré penjat explica que l’avaluació la fan els mateixos alumnes, ells mateixos avaluaran si han après o no. Però jo he cercat altres articles, perquè això no em quedava molt clar i he vist que en alguns MOOCS sí són els mateixos alumnes els que es corregeixen entre sí, encara que a la web de la Universitat  Politècnica de València he vist un subapartat d’exàmens.  Suposo que per obtenir el diploma del curs has de fer un examen que serà corregit per l’equip docent.
 “Este modelo cambia radicalmente los cimientos de la educación. El conocimiento se abre y ya no está reservado a un pequeño grupo de personas que pagan por recibir este privilegio. Según él, hay muchas empresas que estarían dispuestas a financiar estos proyectos para buscar talento. También siempre queda el recurso del pago, pero una cifra mucho más baja que las universidades más elitistas.”
“Mucha gente piensa que el aprendizaje a distancia a través de Internet es de peor calidad y los alumnos obtienen peores resultados. Sin embargo, la realidad es bien distinta. Además, realizar y superar un curso en Internet bien organizado no es sencillo y demuestra una serie de aptitudes que los estudiantes de la enseñanza "cara a cara" puede ser que no posean. Por ejemplo, en el artículo Top 5 Reasons Employers Should Hire Online Students nos dice que los estudiantes que realizan y superan un curso online suelen estar mejor organizados, trabajan más duro, suelen ser más disciplinados y automotivados, suelen tener una orientación para la consecución de objetivos y son independientes.”(http://desarrolloweb.dlsi.ua.es/cursos/2012/que-son-los-moocs/preguntas-respuestas).
Un altre pàgina que ens parla de l’educació i el coneixement llibre per a tothom és la següent: (http://www.oecd.org/spain/42281358.pdf )

Ara que més o menys vos he explicat les característiques més bàsiques dels Moocs voldria exposar les meves idees i reflexions al respecte d’aquesta nova corrent basada en els aprenentatges autònoms i lliures, els quals es suporten gràcies a la interconectivitat de la línia ret que és L ‘Internet.
Per una banda m’encanta l’idea  de “ Coneixements i estudis lliures i oberts per tothom”, que promulga aquest mètode; però per un altra banda em fa qüestionar-me algunes coses que jo mateixa m’he anat contestant:
Ara ja no cal anar a l’escola? à En un principi aquest cursos són de formació professional o Universitària, és a dir, van adreçats a majors de 16 anys. No pertoca al que és la educació obligatòria. A més és una manera d’estudiar autònomament i mitjançant recursos que potser un nen o jove més petit no podria o no sabria emprar-los.
On trobar-los? à A través de Google es poden trobar alguns establiments que ofereixen aquest cursos, com són les Universitats i les Empreses. Sent aquests fiables, ja que estan recolzats pel seu propi nom.
Qui els imparteix? à L’imparteixen els mateixos professors de les Universitats.
Com pot afavorir a la crisi mundial? à Al meu parèixer la clau essencial per sortir de la crisi és el coneixement i l’educació; saber quins deures i quins drets tenim. Quanta menys inconsciència i menys analfabetisme i més estudis primaris i superiors més podrem encaminar al país cap a un futur estable.
A més d’això, en Jordi Adell ens va plantejar la hipòtesi de Quants professors hi ha que es dediquen a impartir les classes llegint la teoria?, Quants professors donen classes magistrals a centenars d’alumnes sense arribar a conèixer els seus noms i ni tan sols a veure-les les cares? I a això jo comento que es veritat, que si hi ha professors que imparteixen d’aquesta manera les classes, perquè no pot haver un professors que doni les classes- tutorials per Internet i que a més pugui arribar a una quantitat molt més gran de gent, de forma gratuïta. Això faria que les Universitats no haguessin de pagar tants sous a tants professors, ja que amb un s’arriba a moltíssima més gent, emprant aquest mètode.
A continuació anomenaré les avantatges i els inconvenients que veig jo a aquest nou moviment d’aprenentatge:
Avantatges

·         Qualsevol pot accedir: EDUCACIÓ OBERTA I LLIURE PER A TOTHOM! (no hi ha més que dir).

·         No editorials: Ja està bé de que les editorials s’embossin tal quantitat de diners. Es una empresa, i com qualsevol altre és normal que hagi de guanyar diners, però penso que ha arribat un moment que rebentarà. Hi ha sectors en els que cap empresa no s’hauria de beneficiar de manera profitosa i exagerada per poder guanyar diners com són; per a mi, l’educació i la sanitat.

·         Implica esforç però no econòmic à Tots els que vulguin accedir al diploma, hauran de fer un gran esforç i ser constants, crítics i amb voluntat, però no esforços econòmics.
Inconvenients
·         Dispersió : Els alumnes i estudiants es dispersaran més, s’hauran de centrar molt més en el que llegeixen perquè no tenen un professor al davant a qui preguntar desprès. Encara que poden efectuar preguntes via on-line.
 ·         No fiabilitat de la informació Cóm saber si els cursos on-line que trobam són del tot fiables? Jo penso que això s’ha d’investigar molt bé abans d’apuntar-te a un d’ells. Encara que essent gratuïts tampoc es perd massa si resulta no ser fiable. Si volen treure un diploma al final, jo penso que s’haurien d’adscriure als Moocs de les Universitats.
A continuació afegiré un text que m’ha agradat molt i l’he trobat al següent enllaç:

¿Qué significa todo esto?
Como la mayor parte de las cosas a nuestro alrededor, el futuro ya está inventado. Al igual que internet lleva existiendo desde los años 60, las claves para un nuevo mundo del conocimiento ya existen. La competencia será más global. Universidades más mediocres tendrán que adaptarse o morir. Si un estudiante madrileño por 100 dólares tiene acceso a los mejores profesores del mundo en la materia que a le interesa de Harvard y MIT, a lo mejor se replantea la necesidad de ir a una universidad aquí.
Si las compañías también dejan de darle tanta importancia al título y valoran estos cursos entonces estamos antes un cambio de paradigma radical.
Este camino tendrá sus pros y sus contras. Ambos mundos convivirán durante muchos años más. Pero la información libre será capaz de cambiar el mundo a una velocidad mucho más rápida que el sistema actual. Estamos ante un sistema quebrado listo para ser reinventado. El conocimiento que circula con libertad y sin barreras llegará más lejos.

Quasi tots els articles que he trobat i llegit per saber què és un Mooc em parlaven d’escoles i Universitats a Estats Units que oferien aquesta tipologia d’estudis, a més d’algunes empreses que també els oferien perquè així capten, com he dit abans, als millors estudiants i científics, les millors ments que comportin un benefici al seu mateix desenvolupament i li facin millorar. Mentre anava llegint m’anava preguntant si també al nostre País, ja que jo mai ho havia escoltat, també s’estaven portant a terme aquests nous avanços en educació lliure, gratuïta i oberta per  tothom. La resposta es sí, he cercat al buscador de Google les paraules “cursos online gratuitos” i hi havia un bon grapat de portals webs que els oferien, entre aquests hi havia Universitats (com la de Valencia i Madrid) i Empreses que també ho fomentaven.
A continuació vos deixo l’enllaç amb una pàgina que ofereix un llistat de molts altres portals webs per estudiar gratuïtament via online:

I un vídeo que trobareu al youtube que vos explica alguna coseta més dels MOOCS:


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada