Com ens poden ajudar les TIC en la comunicació escola-família?
En aquesta entrada em
centraré en explicar cóm influeixen les TIC en les relacions entre l’escola i
les famílies. De quina manera afavoreixen aquests vincles i quines mesures
haurem de tenir en compte per a evitar els inconvenients que aquestes eines que
tenim en l’actualitat puguin servir a tots i cada un dels membres familiars
(pare/mare/tutor). Aquest punt és un dels avantatges més a tenir en compte a l’hora
de parlar sobre les TIC a les escoles,
ja que, no està tan relacionat amb la seva aplicació dintre de l’aula sinó amb
la importància d’establir vincles de relació per afavorir la comunicació,
comprensió i enteniment, tant per part de l’escola cap a les famílies com de
les famílies cap a l’escola, factor clau per al millor desenvolupament dels
infants.
Una de les maneres o
estratègies a emprar, fent servir les TIC per afavorir la relació escola-família,
podria ser la creació d’un blog educatiu, en el qual es poden mostrar el dia a
dia dintre l’escola, o mostrar algunes tasques o activitats concretes
mitjançant fotografies, vídeos o mostres explicatives que faran tant els
infants com els mestres. Les famílies també podran participar en aquest espai a
través dels seus comentaris.
A més dels blocs creats
pels nens i mestres dintre de l’aula, també es podria crear un blog compartit
entre els familiars dels nens, per a que tots puguin participar de manera
creativa, per exemple penjant recursos, articles
o experiències envers l’educació, aspectes pedagògics o tot el que té a veure
en el desenvolupament dels nens. Aquest bloc estaria obert a comentaris
explicatius i reflexions sobre els temes que es tractin.
Un altre manera d’implicar
a les famílies en el desenvolupament i aprenentatge dels fills és mitjançant l’ajuda
a les tasques a realitzar a casa desprès de treballar els continguts a l’aula.
Gràcies als softwares educatius, els nens podran practicar i explorar amb
aquells programes didàctics que la mestra els ofereix. Els pares i mares podran
implicar-se ajudant-los i realitzant els exercicis conjuntament amb els nens.
Tot això són possibles
avantatges de la utilització de les TIC
a les escoles, afavorint en aquest cas les relacions escola-família. A continuació faré menció als possibles
inconvenients que pot tenir l’ús de les TIC com a eina comunicativa i d’interacció
entre família i escola.
Un dels principals
inconvenients és, al meu parèixer, el desavantatge en el que es trobaran les
famílies que tenen recursos suficients per tenir ordinador i Internet a casa
seva i els que no els tenen, ja que aquests darrers hauran de desplaçar-se a un
altre lloc on sí puguin disposar d’Internet per connectar-se i intervenir o
veure el blog.
Un altre dels factors
és l’analfabetisme tecnològic, és a dir, la manca de soltura i coneixements
sobre les noves tecnologies, Internet o la informàtica en aquest cas concret i
no saber d’aquesta manera com manejar-se per a arribar-hi. En aquest cas, les
escoles han d’oferir suport i tallers pràctics per ajudar i ensenyar, de manera
senzilla i bàsica, per a que puguin mínimament intervenir als fòrums, blogs o
altres activitats ofertes des de el centre educatiu per tal de millorar les
relacions entre ells.
També haurem de tenir
en compte que encara que existeixin noves eines comunicatives que afavoreixin
la comunicació i la relació entre família i escola, no hem d’oblidar-nos i
deixar a segon lloc, la comunicació directa i en viu entre els mestres i els
familiars.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada