En aquesta entrada
comentaré i faré un resum d’una lectura molt interessant que ens parla sobre
els avanços tecnològics i la nostra societat; era que la podem anomenar “de les
noves tecnologies”.
L’article està escrit
per en Manuel Area Moreira i es titula : “ SOCIEDAD DE LA INFORMACIÓN,
TECNOLOGIAS DIGITALES Y EDUCACIÓN”. (Web
docente de Tecnlogia Educativa. Universidad de La Laguna, 2002).
L’article ens comença
parlant sobre com ha anat evolucionant la societat envers l’economia i els patrons
de vida i cultura de tots els ciutadans i de les relacions socials, arribant a l’anomenada globalització, terme
carregat d’una forta ideologia, terme que està molt vinculat a una determinada
perspectiva o visió del món. Tot aquests canvis i aquesta ràpida evolució de la
societat cap a una visió més capitalista, consumista, materialista i al meu
parèixer més deshumanitzada han estat condicionades, sinó més ajudades per
l’avanç de les noves tecnologies. Aquestes noves tecnologies ens han ajudat a
millorar les comunicacions a llarga distància, però per a mi que ens han
perjudicat en la comunicació a curta distància, és a dir, a la comunicació més
directa i natural pròpia de la nostra espècie; i això també és un factor a
tenir en compte.
Per tot això, tots
nosaltres, i molt més naltros com a educadores (tal com es diu a la
lectura),hem de pensar-nos quin model de la societat volem construir, quines
ensenyances volem oferir als nens i quin paper juguen les noves tecnologies en
aquests processos.
A continuació faré una
descripció dels punts positius i negatius, contrarestant-los els uns amb els
altres, esmentant les dues cares de la mateixa moneda.
-
Facilitar i permetre una major
comunicació entre les persones independentment de la seva situació geogràfica o
temporal à Això
ha provocat també que cada vegada ens comuniquem més de manera indirecta, i no
de manera directa i personal.
-
Permeten l’accés de forma
permanent a gran quantitat d’informació à
Per contrapartida, podem dir que hem de tenir clar quines són les bones fonts a
on anar a cercar aquesta informació; perquè també es veritat que no tot el que trobem
gràcies als mitjans de comunicació o a Internet és fiable i real. Molta de la
informació que ens arriba avui dia es manipulada i oferta tal i com desitgen
tant els medis de comunicació com els establiments públics i/o polítics. Un
altre punt a contrarestar amb aquest del fàcil accés a la informació, és que
s’accentuen les diferències entre les classes socials degut a que no tots podem
accedir a aquesta informació de manera igualitària, encara que sí es veritat
que s’ofereixen bastants mitjans per aconseguir-ho com per exemple a les
biblioteques públiques de les ciutats.
-
Faciliten molts els tràmits i
gestions quotidianes de la població.
-
Fomenta el coneixement d’altres
cultures i altres grups socials, el que propicia la superació d’una visió
estreta i localista de la realitat. à
Això pot provocar un detriment de la diversitat cultural del conjunt de pobles
i nacions del planeta; perquè les masses volen parèixer-se a una determinada
corrent popular i cultural i pot provocar apatia o fins i tot rebuig cap a la
pròpia, per no ser igual a la cultura que més de moda està. Per això des de les
escoles hem de conscienciar cap a l’estima de la pròpia cultura, conèixer-la i
defensar-la, no per damunt de les altres, sinó com una més; igual de valuosa
que la resta.
-
Permeten experimentar nous modus
d’organització i participació ciutadana. Gràcies a les noves tecnologies el poble
i els ciutadans poden ajuntar-se d’una manera més fàcil per realitzar associacions, fundacions, grups
d’interès comú, etc...
Uns punts negatius no esmentats en aquestes
línees podrien ser el següents:
-
Tots volem parèixer-nos als
models que surten en els mitjans de comunicació més comuns com és la televisió.
El grup més disposat a caure en aquesta vesant són els adolescents. Per
contrapunt nosaltres i les famílies com a educadors hem de ser conscients
d’educar en valors i provocar l’autocrítica, fomentant la bona autoestima entre
els nens i en la població en general.
-
Major desigualtat social: no
totes les famílies tenen el suport econòmic per poder abastir-se dels aparells tecnològics.
-
Pèrdua de privacitat i
l’increment del control cap als individus i grups socials. L’Accés i la utilització
de les dades personals per part dels organismes e institucions socials, així
com per empreses privades minen la llibertat dels ciutadans.
EL REPTE EDUCATIU
L’autor
del text ens esmenta els possibles problemes educatius que l’omnipresència
tecnològica pot provocar avui dia; i hem de pensar en com afrontar-los amb
interès i consciència cap els mateixos problemes.
Hem de
ser conscients que moltes famílies no tenen facilitats per oferir als fills ,estudiants,
equips tecnològics i potser tampoc tindran els coneixements bàsics o necessaris
per ajudar-los en les tasques escolars relacionades amb aquests aspectes més
tecnològics.
El
major repte per naltros com a educadores i futures docents serà formar als
futurs adults com persones crítiques capaços de distingir lo rellevant de lo superflu.
El text
ens parla de que el sistema educatiu ha d’adaptar-se a les noves exigències
derivades de l’omnipresència tecnològica, integrar les tecnologies digitals en
les aules, així com replantejar i redefinir els continguts culturals dels
currículum, a més de promoure la creació de rets telemàtiques educatives.
Aquesta és una proposta essencial i importantíssima, al meu parèixer, i
consisteix en desenvolupar estratègies de formació del professorat i d’assessorament
als centres educatius en relació a la utilització de les tecnologies amb
finalitats educatives.
Una
idea formulada aquí i que trobo molt bona, és la de concebre els centres
educatius com instancies culturals integrades en la zona amb la finalitat de
que es puguin posar a disposició de la comunitat, els recursos tecnològics
disponibles en el centre. Planificar i desenvolupar projectes i experiències
d’educació virtual per propiciar la creació de “comunitats virtuals
d’aprenentatge” amb creació de webs i materials on- line, per poder ser emprats
i compartits per diferents centres i aules. És a dir, estimular la innovació de
pràctiques docents i propiciar la reconstrucció de noves experiències,
perseguint una formació cultural que integri els coneixement propis, locals, amb
les exigències d’un món global e interconectat.
Una
meta important per les escoles hauria de ser la formació dels nens com usuaris
conscients i crítics de les noves tecnologies i de la cultura que al seu voltant
es produeix i es difon. Tot això, treballar-ho des de la perspectiva
constructivista, en la qual els alumnes no memoritzen, sinó que seleccionen,
reflexionen i analitzen, cercant la informació i les respostes per ells
mateixos. Els mestres han d’oferir les eines per guiar-los cap a l’aprenentatge
significatiu d’una manera vivencial. L’alumne ha de disposar de gran autonomia
i control sobre el seu propi procés d’aprenentatge.
Per concloure
amb la redacció explicativa de les idees d’en Manuel Area Moreira exposaré el
següent paràgraf que diu;: “ Els agents educatius i de la cultura no podem
obviar aquests fenòmens, però tampoc podem assumir-los i aplicar-los submisament
sobre la nostra activitat pedagògica integrants les tecnologies digitals en
l’ensenyament amb un plantejament tecnocràtic. L’educació és i seguirà sent
fonamentalment una activitat d’interacció humana intencional, i en conseqüència,
regulada pels valors, idees i sentiments, encara que ara puguem mediar aquesta
interacció amb un innumerable nombre d’artefactes tecnològics”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada